תולעים במעיים אצל תינוקות

תופעה שבהחלט לא נעימה ומדירה שינה מעינינו היא מחלת תולעי מעיים. כן כן, בהחלט לא נעים אבל אני כאן כדי לעזור להורים אחרים שלא יודעים ממה הבייבי שלהם סובל לנסות לאבחן זאת, ולעשות קצת סדר בבלגאן.

מוכנים?? אני מתחילה.

חשוב לי לציין שזוהי תופעה די שכיחה אצל ילדים, והיא גורמת להם לסבל רב. אלו בעצם טפילים שיושבים במערכת העיכול ומציקים להם. חלק מתסמינים שדרכם אפשר לחשוב על המחלה הזו הנה אי נוחות בבטן, כאבי בטן, דגדוגים באזור הישבן ועוד. לעיתים התולעים הנחמדות נודדות אל פי הטבעת בזמן שהילד ישן והדבר יכול לגרום לו להפרעות ונדודי שינה. חשוב לי לומר, זה שיש תולעים זה ממש לא אומר שאתם לא שומרים על ההיגיינה של התינוק שלכם! אין קשר בין הדברים. ההדבקה נעשית בדרך כלל מאדם לאדם- ייתכן ושיחקתם בגינה וילדכם נדבק שם מילדים אחרים.

אז איך הן נראות? השכיחות ביותר הן תולעי המחט, הן לבנות, קטנות וארוכות בדיוק כמו מחט. אורך חייה שך תולעת כזו הנו כחודש וחצי, הבעיה היא שהיא חיה במעי הגס, ולאחר חודש היא נודדת לאזור הישבן (פי הטבעת) ומטילה שם אלפי ביצים. אז היא אולי מתה, אבל היא משאירה אחריה צאצאים שימשיכו את העבודה הלא נעימה שהיא עושה. הביצים הללו יכולות להימצא על משטחים שונים כמו מגבות ומצעים, אפילו על כפות הידיים.

אז איך נדע שמדובר בתולעי מעיים? ולא סתם כאב בטן או כל דבר אחר שמציק לילד שלך? כמובן שיש כמה דרכים שונות לאבחון, ואני אספר לכם על כמה מהן:

הדרך הכי שכיחה לגילוי התופעה היא לשאול את הילד מה בדיוק מציק לו, ואם הוא מסביר שמגרד לו באזור הישבן.. ייתכן שאלו תולעים. בנוסף, אפשר לבחון את הנושא- אם הילד מתלונן שמציק לו באזור הזה אפשר לקחת פנס ולבחון האם רואים תולעים. במקרים שהילד קטן יותר ולא יכול להסביר את עצמו או שהדבר לא וודאי כמובן שמומלץ לפנות לרופא הילדים ולבחון את הנושא. בדיקת צואה תגלה האם יש ביצי תולעים. לגבי תינוקות, צריך לשים לב אם הוא נוטה לגרד את אזור הישבן שלו וכדי לאמת את הדברים אפשר לבדוק אם יש תולעים על החיתול בזמן ההחלפה.

מסוכן- זה לא, אבל זה בהחלט לא נעים ומציק ומומלץ לקבל טיפול כדי למנוע את הסבל. רופא המשפחה בדר"כ יביא כדור או סירופ נגד תולעים והוא יקבע את המינון בהתאם לגיל המטופל כמובן. צריך לקחת בחשבון שיש מצב שהרופא ימליץ לטפל בכל בני הבית (תאמינו לי, אני מדברת מניסיון...) תזרמו איתו.

דבר חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון זה שבגילאי הגן, הילדים שלנו חשופים יותר להידבק שוב ושוב ושוב... לא כיף. ככל שצפוף יותר בגן כך הסיכון להידבק בשנית גדול יותר ולכן צריך לבצע טיפול חוזר במחלה. כדי למנוע הידבקות נוספת מומלץ כמובן לשמור על היגיינה- לשטוף ידיים באופן תכוף עם סבון, לגזור לילדים ציפורניים (הביצים של התולעים יכולות להישאר גם שם), לכבס יותר את המצעים והבגדים של הילדים.

כמעט כל ילד חווה או יחווה את זה, אין סיבה לדאגה.

שיהיה המון בהצלחה 😊